Verfügbare Informationen zu "Meleklerin Dersim dansı"
Qualität des Beitrags: Beteiligte Poster: dersim Forum: DERSİM-ZAZA ARŞİVİ Forenbeschreibung: Dersim-Zaza Platformu aus dem Unterforum: Zaza Müziği Antworten: 3 Forum gestartet am: Dienstag 05.12.2006 Sprache: türkisch Link zum Originaltopic: Meleklerin Dersim dansı Letzte Antwort: vor 16 Jahren, 3 Monaten, 9 Tagen, 23 Stunden, 55 Minuten
Alle Beiträge und Antworten zu "Meleklerin Dersim dansı"
Re: Meleklerin Dersim dansı
dersim -Meleklerin Dersim dansı
09/01/2008
Meleklerin Dersim dansı
Nihat İlbeyoğlu
Ahmet Aslan’ın ‘Veyvê Mılaketu’ albümü Düzgün Baba’dan, Munzur’dan, Dersim’in geleneklerinden ve yörenin güzelliğinden besleniyor.
Merakla bekliyorduk. Beklediğimize değdi. Aslan, yine gitarıyla, bağlamasıyla, özgün sesiyle, Dersim’in kendine has yaşamının, estetiğinin, eşsiz doğasının notalarını akıtmış albümüne. Zazacanın müziğe uygun fonetiği, Aslan’ın müzikal kabiliyeti ve dünyaya biraz farklı bakan gönül gözüyle birleşince kendine has müzik tarzının ikinci ürünü olan “Veyvê Mılaketu” (Meleklerin Dansı) ortaya çıkmış. Ahmet Aslan’ın albümünde Dersim Aleviliği, deyişler, o yörenin muhteşem doğası, öpülen kutsal taşları, ziyaretleri var. Hüzün ve coşku bu eşsiz coğrafyanın iki yüzü. Albümde bu yüzleri çok net ve kesin olarak göreceksiniz. Aslan’ın ezgileri, Düzgün Baba’dan, Munzur’dan, Dersim’in geleneklerinden, ne kadar bozulmaya çalışılsa da birileri tarafından, yörenin harika güzelliğinden besleniyor ve temelini buradan alıyor. Bu temele, bu güzelliğe, birde Ahmet Aslan’ın o müzikal yeteneği değince, ortaya tamamen özgün bir tını ortaya çıkıyor. Son günlerde ağzını açan her müzisyenin ya da müzikle uğraşanın, “Müziğimi herhangi bir kalıba oturtmak istemiyorum, bunu dinleyenlere bırakıyorum” tekrarına inat, onun müziği birçok kalıba girecek kadar yapılması zor, anlaşılması bir o kadar kolay. Onun belki de bütün çabası, kendisiyle birlikte, bir Dersim estetiği yaratıp, bunun sanat, müzik ekseninde notasal açılımını yapmak.
Ya Xızırê Xozati
Albüm 10 eserden oluşuyor. Eserlerin bütün düzenlemeleri Aslan’a ait. Tambur, cura, bağlama, gitar yine Ahmet Aslan tarafından çalınmış. Aslan’a, bağlama ve barok gitarda Kemal Dinç, perküsyonda Fethi Ok, gitarda Klaus Bittner gibi usta isimler eşlik etmiş. Albümde Hozat’ın Hızırı bizlere hoş geldiniz deyip yol gösteriyor. İlk çalışmanın adı ‘Ya Xızırê Xozati’. Aslan, lirik sözlerini, hiç durmayan, akıp giden bir ezgiyle aynı potada eritmiş. Ritim, melodi ve söz bütünlüğü... Bu bütünlük Zazacanın, sanata çok uygun olan fonetiğiyle de birleşince ortaya mecburen bir Ahmet Aslan klasiği çıkmış. İkinci beste ‘Silsile’. Ahmet Aslan’ın kafa sesini bir enstrüman gibi kullanma yeteneğini girişinde kullandığı bestenin derin anlamlı sözleri, Erdal ve Ahmet Aslan’a ait. “...Anlat bana cevherin kimdir?/ Soyundan isen şaha ne hacet / İktidarlar kapısındasın demek hey dost / Bırak peşimi bana dağlılar gerek...” Bu derinliği Aslan’ın o Dersim aksanıyla söylemesi, dinleyenlere kendilerini muhabbet sıcaklığı ve ortamında hissettiriyor. Bu aksanla şarkı söylemenin, türkü okumanın müzikal bir kusur olmadığını, çekici bir özellik taşıdığını söylemeye gerek yok sanırım. ‘Ulu Divanda”, sözü ve bestesi Mehmet Çapan’a ait hüzünlü bir çalışma. Aslan’ın oldukça başarılı olduğu kafa seslerini ara, ama belirleyen bir motif gibi işlemesi, bestede bu hüznün altını ve de içinizi inceden çiziyor. Buruk bir acı kalıyor kulaklarınızda. “Minnet Eylemem”, müziği Feyzullah Çınar’a, sözleri Nesimi’ye ait bir deyiş. Deyişi Ahmet Aslan bir solukta gitarıyla okuyup kaydetmiş. Canlı performansı, Aslan’ın sıra dışı sanatçı kişiliğinin yansıması olsa gerek. Onun nerede ne yapacağı belli olmuyor. Deyişin ikinci dörtlüğünü kafa sesiyle yorumlaması da buna işaret. ‘Gitar eşliğinde nasıl deyiş okunur’ sorusunun yanıtını merak edenler “Minnet Eylemem”i dinlemeliler. Beşinci şarkı “Dırbetê Tuyê Mıde”nin akustik gitar arpejleri ve blues soloları oldukça dikkat çekici, basit ve anlaşılır. Blues’a aşina olmayan kulakların bile dinleyip hoşlanacağı bir Ahmet Aslan çalışması. Albümün bir diğer parçası, anonim ve Ali Haydar’a yakılan bir ağıt. Ağıta yine Ahmet Aslan’ın gitarı yol gösteriyor. Ve bu ağıtta tek seferde okunup, canlı performans kaydedilmiş. Aslan’ın sesinin geniş aralığını ve söylerken, söylediği şeyle bütünleşmesini gösteren bir kayıt bu. “Dağlı Bir Kabiledir Aşk”, şiirin Fadıl Öztürk’e, bestenin Aslan’a ait olduğu bir çalışma. İkili, Ahmet Aslan’ın daha önceki albümünde bulunan ve bir hayli ses getiren “Susarak Özlüyorum” adlı şarkıya imza atmıştı. “Dağlı Bir Kabiledir Aşk” adlı bu çalışma, “Susarak Özlüyorum”la kıyaslanınca vasat kalıyor. Ve onun kadar ses getirmeyecek olsa da albümün bütünlüğünü bozuyor da diyemeyiz.
Bildiği gibi...
“Duzegê Xarpêti” (Harput’un Düzlüğü) yine anonim bir ağıt. Curasındaki icrasıyla ve söyleyişindeki otantikliğiyle Ahmet Aslan, yine halden hale geçmiş. Dinlerken ister istemez onun peşinden sürüklenir buluyorsunuz kendinizi. Ve albüme ismini veren “Veyvê Mılaketu” (Meleklerin Dansı) nereden bakarsanız bakın, müziğin hangi penceresinden; seslerin, enstrümanların, notaların oluşturduğu müziğin, müziklerin harmanlanması gibi bir karakter taşıyor. Sözü ve müziği kendisine ait bu çalışma, Ahmet Aslan’ın müzikte yaptığı veya yapacağı şeylerin bir dipnotu gibi. Her şeye rağmen umudun, ayakta kalmanın o çılgın, kendinden geçmiş ritmi sizi en derinlerinizden yakalıyor coşkuyla. Tam bir final havası niteliği taşıyor şarkı. Belki de albümün tek kusuru, buradaki sıralama hatası. Albüm böyle görkemli bir çalışmayla bitmeliydi. Albümün son parçası Volkan Yagan’a ait. Melodinin çok sağlam olmamasına karşın Ahmet Aslan’ın yorumu ve besteye kendi gözüyle bakması, bestenin yine özgün bir hava yansıtmasını sağlamış.
Kısacası Ahmet Aslan kendisi gibi, bildiği gibi yapmış yine. Ve ne güzel yapmış!
http://www.evrensel.net/haber.php?haber_id=23252
Re: Meleklerin Dersim dansı
dersim -Veyvê Mılaketu
Veyvê Mılaketu: Cinlerin Düğünü
Albümdeki Eserler:
1. Ya Xızıre Xozati (Hozat'ın Hızırı)
Söz & Müzik: Ahmet Aslan
http://de.youtube.com/watch?v=eE9ptgjHswI&feature=related
2. Silsile
Söz: Erdal Aslan, Ahmet Aslan
Müzik: Ahmet Aslan
3. Oli Diwan De (Ulu Divan)
Söz & Müzik: Mehmet Çapan
http://de.youtube.com/watch?v=5Oa7dqc2UzE&feature=related
4. Minnet Eylemem
Söz: Nesimi
Müzik: Feyzullah Çinar
5. Dırbete Tuye Mıde (Yaraların Bende Kaldı)
Söz & Müzik: Ahmet Aslan
http://de.youtube.com/watch?v=2xKjltBTlJ0&feature=related
6. Ali Heyder (Ali Haydar)
Söz & Müzik: Anonim
http://de.youtube.com/watch?v=yeXxQNwJlVs&feature=related
7. Dağlı Bir Kabiledir Aşk
Şiir: Fadıl Öztürk
Söz & Müzik: Ahmet Aslan
http://de.youtube.com/watch?v=Rmxe17LWDvQ&feature=related
8. Duzeğe Xarpeti (Harput'un Düzlüğü)
Söz & Müzik: Anonim
http://de.youtube.com/watch?v=YQIWNmEcsAo&feature=related
9. Veyve Milaketu (Meleklerin Dansı)
Söz & Müzik: Ahmet Aslan
http://de.youtube.com/watch?v=-1ymp7qQ_QY&feature=related
10. Zere Mara Goni Çırkena (Ne Taht Ne Baht)
Söz & Müzik: Volkan Yagan
http://evrenselmuzik.blogspot.com/2008/01/ahmet-aslan-veyve-mleketu-meleklerin.html
http://img138.imageshack.us/my.php?image=musicyerli341ahmetaslanjk7.jpg
http://img138.imageshack.us/img138/2576/musicyerli341ahmetaslanjk7.jpg
Re: Meleklerin Dersim dansı
dersim -Dersim'in Tom Waits'i
Dersim'in Tom Waits'i
Ahmet Aslan'ın Türkçe ve Zazaca parçalardan oluşan yeni albümü "Veyve Mılaketu" halk türkülerinin ev sahipliğinde gerçekleşen bir rock misafirliğinin sofrası
MURAT BEŞER
Dersim'in Tom Waits'i sıfatı hiç de abartılı olmaz Ahmet Aslan için. Her ne kadar hayatında ne Tom Waits ne de Neil Young dinlemiş olsa da.
Ayazda bir deli yürek Ahmet Aslan. Bazen de deli ile derviş arasında gezinen, her ikisini de yüzüne yansıyan kutsal bir mutabakatla aynı bedende buluşturan bir mübarek.
Plak şirketinin yetkililerine "Görgüsüzlük olmasın, çok reklam yapmayalım" diyebilen tarafıyla da "Vizontele"nin Deli Emin'i.
Gülümsemeye çalışan mimiklerle konuşuyor. Ketum ve ürkek. Geç açılıyor; içi dolu, kapısı küçük odanın tahliyesi gibi anlatıyor.
12 yıl önce tesadüfen Almanya'ya gitmiş. Armoni eğitimi ve klasik gitar dersleri almış. İçindeki doğaçlama ruhuyla gelmiş gerisi. Dersim'den Metin ve Kemal Kahraman kardeşleri hatırlıyoruz. Şimdi de onu tanıyoruz.
Şarkı söyleyip gitar ve bağlama çaldığı albümlerinin verdiği izlenimin aksine rock kültürüyle alakası olmamış Aslan'ın. Şeyh Bedrettin örnek olmuş ona, rock babalarından ziyade. Mezalime başkaldıran halk kahramanları ve ozanlarının geleneğinden beslenmiş. "İblisin talim ettiği yola minnet etmem" diyen bir ahir zaman Nesimi'si yapmış gelenekler onu.
Aslan'ın Kalan Müzik etiketiyle çıkan yeni albümü "Veyve Mılaketu" (Meleklerin Dansı), Zazaca ve Türkçe parçalardan oluşuyor, tıpkı ilk albüm "Rüzgar ve Zaman" gibi.
Ciwan Haco'nun "Se U Se Gule" albümünün ruh ikizi "Veyve Mılaketu". Eric Clapton ve Mark Knopfler gitarları (blues, rock ve doğaçlama), kendinden geçişlerle bezeli bir bağlama... Baştan sona esrik bir ruh haliyle bezeli... Halk türkülerinin ev sahipliğinde gerçekleşen bir rock misafirliğinin sofrası bu albüm.
"Mış gibi" yapmıyor
Zazacanın gırtlağa dayalı vokal tekniği ilginç kılıyor albümdeki şarkıları. Genizden ve birkaç farklı tondan söylenen şarkılar, örselenmiş özgür bir ruhun iç çekişleri, ah edişleri, kısa ve çok etkili ünlemeleriyle vurgu kazanıyor. Doğasından gelen bir rock ruhuyla yıkanıyor şarkılar. Rock olsun diye yapılmamış rock ruhlu şarkıların samimiyeti ve inandırıcılığı da "mış gibi yapmadan" söylenmelerinden kaynaklanıyor.
Olağan başlayan her şarkı, kendinden geçişlerle kanatlanıyor. Aslan'ın günlük yaşamdaki çekingen davranışlarıyla, parçalardaki esrimeler arasında uçurum var. Sosyal baskıların zincirlediği bir ruhun bütün kanatları notalarından havalanıyor.
Klasik gitar tekniğinin bağlama üzerinde gezindiği ve sözleri Nesimi'den alınan "Minnet Eylemem" ile anonim türküler "Ali Haydar" ve "Harput'un Düzlüğü" hücum kayıt. Diğerleri de buna yakın. Makyaj ve cila yok. Bunda Almanya'da yaşayan tutkulu ve tavizsiz ses mühendisi Hakan Akay'ın payı büyük. Bağlama ve barok gitarda Kemal Dinç, vurmalılarda Fethi Ok ve gitarda Klaus Bittner'in Aslan'a iştirakleri de eksiksiz.
Önemli olan halkın sınavı
"Dağlı Bir Kabiledir Aşk" Fadıl Öztürk'ün "Ateşe Konuş, Küle Ağla" adlı kitabından esinlenirken, albüme adını veren parçada yerel bir dans duygusu ağır basıyor. Yerellikten havalanan yürekler, sözleri Mehmet Çapan'dan alınan "Ulu Divanda" adlı parçada, doğanın tahribatına karşı Hızır Munzur ve Düzgün'ü imdada çağırıyor tarihin derinliklerinden.
Konuşurken ışıldayan gözlerle bakıyor Ahmet Aslan, ama dönüp bakmıyor yeni çıkardığı albümüne. "O bitti artık. Gerisi halkın sınavı" diyor. "Önemli olan onu geçmek."
http://www.milliyet.com.tr/2008/01/14/pazar/paz06.html
http://img252.imageshack.us/my.php?image=paz06ahmetaslanjk5.jpg
http://img252.imageshack.us/img252/1415/paz06ahmetaslanjk5.jpg
Mit folgendem Code, können Sie den Beitrag ganz bequem auf ihrer Homepage verlinken
Weitere Beiträge aus dem Forum DERSİM-ZAZA ARŞİVİ
AIHM'in Içyer Karari ve Köye Dönüs Sorunu... Hüseyin AYGÜN - gepostet von dersim am Sonntag 17.06.2007
DERSIM'IN IHTIYAÇ DUYDUGU KURUMLAR - gepostet von dersim am Dienstag 05.12.2006
***** KURŞİYÊ WERENAYIŞİ_TARTIŞMA FORUMU ***** - gepostet von dersim am Donnerstag 10.01.2008
ZAZALAR ve DERSİM ile İLGİLİ LİNKLER - gepostet von dersim am Donnerstag 31.05.2007
MUNZUR'UN TÜRKÜSÜ ERZINCAN BULUSMASI - gepostet von dersim am Sonntag 27.05.2007
Güneydogu da radikal Islam örgütleniyor - gepostet von dersim am Montag 05.11.2007
Ähnliche Beiträge wie "Meleklerin Dersim dansı"
EUROPA II. DERSIM KULTURFESTIVAL - dersim (Sonntag 27.05.2007)
DERSIM COGRAFYASI - dersim (Donnerstag 07.12.2006)
DERSIM DE KIZILBAS KÜRTLER_Peter J. Bumke - dersim (Mittwoch 04.07.2007)
DERSIM INANCINDA HIZIR ve HIZIR ORUCU_M. Tornêğeyali - dersim (Freitag 15.12.2006)
Grup Deyis - Dersim Icin / Hemi Gardas - miraz (Mittwoch 08.11.2006)
DERSİM DİRENİŞLERİ_M. Tornêğeyali - dersim (Freitag 15.12.2006)
DERSIM INANCI - dersim (Dienstag 05.12.2006)